جدیدترین فناوری‌ها در نمایشگاه خودروی مونیخ

تازه‌ترین فناوری‌ها در عرصهٔ ساخت خودرو  و محصولات مصرفی و جانبی در «آی.ای.ای موبیلیتی»، نمایشگاه خودروی مونیخ به نمایش درآمده است.

به گزارش آذرنگ؛ شماری از معتبرترین سازندگان خودرو و شرکت‌های فناوری در این نمایشگاه حاضرند و ابداعات تازهٔ خود را به نمایش گذاشته‌اند.

سازگاری با محیط زیست؛ الزامی برای خودروسازان

ازآنجاکه سازگاری با محیط زیست در حمل‌ونقل بیش‌ازپیش مهم شده، امروز کلمات «هوشمند» و «پایدار» بیش‌ازهمه به گوش می‌خورد. لوران می‌او، کارشناس فناوری خودرو، و روزنامه‌نگار این حوزه می‌گوید: «لزوم هماهنگی صنایع با تغییرات آب‌وهوایی بیش‌ از همیشه محسوس است. ماشین‌های برقی‌ را همه‌جا می‌بینیم. بحث دیجیتال هم داغ است، به‌همین خاطر شرکت‌هایی نظیر ال‌.جی و سامسونگ هم حضور دارند.» امسال شیشه خودرو در کانون توجه بوده، و این مدل اولیه پنجره‌های خودروی آینده را نشان می‌دهد. یانای ماساشی، مدیر طراحی و تولید شرکت ژاپنی سِکی‌سویی می‌گوید: «این شیشه با تماس دست تغییر حالت می‌دهد و از حالت شفاف به حالت دودی درمی‌آید،‌ و همچنین چون درهای خودرو دستگیره ندارند، امکان بازکردنِ در به‌وسیلهٔ موبایل و یا با تماس دست روی نقطهٔ خاصی از شیشه را داریم. » تازه‌ترین فن‌آوری‌های اطلاع‌رسانی داخل خودرو هم در این نمایشگاه به چشم می‌خورد. شرکت سکی‌سویی در حال ساخت نسل آیندهٔ نمایشگرهای جلوداشبورد است که اطلاعات را روی شیشهٔ جلو نمایش می‌دهند. محصولات این شرکت می‌توانند اطلاعاتی نظیر تلفن و ساعت و رادیو را روی شیشهٔ جلو بیاورند، و درصورت رانندگیِ خودکار، شیشهٔ جلو را به نوعی پردهٔ سینما بدل کنند که در مواقع اضطراری یا وقتِ برگشتِ فرد به رانندگی، محو می‌شود و شیشه به حالت عادی برمی‌گردد. سکی‌سویی تولیدکنندهٔ فناوری شیشه جلوهای امروزی هم هست. کارخانهٔ این شرکت در هلند نوعی نوار پلاستیکی می‌سازد که پروژکتورهای روبه‌بالا به‌واسطه‌اش اطلاعات را روی شیشه جلو می‌اندازند. روئل فیلیپسن، مدیر بازاریابی این شرکت می‌گوید:‌ «یکی از مشکلات پروژکتورهای روبه‌بالا محوبودن تصویرشان است. نوار تولیدی شرکت ما شکل خاصی دارد و وقتی لای شیشهٔ جلو قرار می‌گیرد، زاویهٔ درست را برای دیدِ کاملاً واضحِ راننده فراهم می‌کند. این نوار که عایق صوتی هم هست داخل ماشین را خنک‌تر نگاه می‌دارد و مصرف تهویه را کمتر می‌کند.